SEKUNDASvět celebrit, svět kuriozit

Chystá se kampaň proti vládě

Velmi starý kmet leží v montérkách v bezvědomí na pracovním ponku před nekonečným železným šrotem. Upracoval se. Obraz doplňuje text: „Rád bych vám něco řekl o důchodu, ale už to nestihnu.“ Jiný starý muž stojí za zamřížovaným oknem lůžkové části kardiochirurgie. Právě prodělal osmý infarkt. „Rád bych vám něco řekl o důchodu, ale snad za několik let.“ V dlouhé řadě na staré pečivo stojí shrbená stařenka. Za mrzký peníz, který dostala od podnikatele, si jde koupit tvrdý chléb. „Ráda bych vám něco řekla o důchodu, ale už to asi nestihnu.“ V létě se v Česku rozjede poměrně ojedinělá kampaň, která by měla upozorňovat na nejnovější záměr vlády posílat lidi do důchodu až po stopátém roku života, čímž by se okamžitě vyřešily problémy penzijního zajištění i stále rostoucího schodku státního rozpočtu. Většina českých kin měla už v průběhu května uvádět před projekcí pro dětské diváky krátké filmové klipy s cílem odradit mladé lidi od práce – začnete jednou a už neskončíte. Děj jednotlivých spotů spojuje právě nejistá budoucnost ve stáří. Počítá se i s billboardy, novinovou reklamou a zájmem spemerů o tuto problematiku. Za akcí stojí známá protivládní nadace Důchod-in. Náklady na kampaň by neměly přesáhnout měsíční finanční výdaje státu na jednoho poslance. „I tak ale bylo těžké takovou sumu sehnat,“ uvedl Jiří P. z nadace. „Naštěstí se projektu chopily kreativní firmy bez nároku na honorář. Klipy natočily u sebe doma a pracně sestříhaly na starém didaktikovi. Vše zcela zdarma.“ Tato slova potvrzuje i ředitel jedné takové agentury: „Pokusili jsme se ukázat opravdovou tvář vlády se všemi jejími důsledky, k nimž patří hladomor, otrocké práce i hrůza největší – předčasné volby.“ Odborníci se shodují v tom, že podobné kampaně bývají úspěšné, i když nelze jejich úspěch změřit. „Ano, ano, ale s rozumem. Vemte si třeba tu…, Hanku Zagorovou. Je to hodná holka a je populární. Ale vždyť ona už třetí rok po sobě bere ročně šest set tisíc a do důchodu daleko. Nebo ten… Janda. To samé,“ uvažuje nejznámější odborník na popularitu– Milouš Jakeš. A jsou tu i jiné příklady. V Česku se podobná kampaň rozjela v roce 1994. Nesla název Víš, s kým spíš a varovala proti přemnožení miniaturních škodlivých roztočů v ložním prádle. A účinek se projevil ihned. Ještě ten den si v teleshopingu, který běžel čistě náhodou po spotu, objednalo úžasný dezifinfikátor SuperDezivHero přes půl miliónu lidí. www.strach.cz

Další články této kategorii: Kachny